מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן לשמאי המקרקעין: אתם נותנים שומות נמוכות מידי

עימות סביב מכרזי המינהל פרץ בין מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן לשמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני התפתח בכנס של לשכת שמאי המקרקעין 

השמאי הממשלתי בתגובה לדבריו של פרידמן: אתה בעצם אומר לשמאי המקרקעין להעלות את שווי הקרקע ולחמם את השוק?

 

בכנס של לשכת שמאי המקרקעין שהתקיים אמש במלון דן פרץ עימות סביב מכרזי המינהל בין מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן לשמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני. אמר מנכ"ל משרד השיכון כי "אני צופה במקצוע שלכם ואני מודאג. אני רואה את הפער בין מחירי השמאות למחירי המכרזים והמחירים שהמכרזים נסגרים. אם אני עובר על 15 המכרזים האחרונים ואני רואה פערים שמגיעים לפי 3 במכרז בלוד ופי 2 במכרזים אחרים יש לנו פה בעיה. מישהו פה טועה בגדול ומטעה ועלול להגיע למקום לא טוב. אז יכול להיות שהקבלנים טועים וההצעות שהם מציעים לא ראליות. יכול להיות שהבנקים מאשרים עסקאות מסוכנות. אני מעדיף בנקאות שמרנית מאשר הליכה על הקו האפור".

 

אוהד עיני, השמאי הממשלתי לא נשאר חייב ועלה לבמה ואמר בתגובה כי "אתה בעצם אומר לשמאי המקרקעין להעלות את שווי הקרקע? כמה זמן אתה נמצא בתפקיד? הגעת למסקנות לפני שנפגשנו אפילו פעם אחת".

 

בנוסף, אמר פרידמן כי מטרת תכנית הדיור החדשה היא לא להוריד את מחירי הדיור, אלא המטרה היא לבלום את מחירי הדיור. לצורך כך נפגשנו עם נציגי לשכת שמאי המקרקעיו ומתוך 21 סעיפים במצגת 17 מתוכם זכו להתייחסות בתכנית ו-2 יזכו להתייחסות בעתיד. דבר דומה קרה עם התאחדות הקבלנים. ישבנו איתם ו-95% נכנסו לתכנית.

 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר כי "אנחנו חלוקים לחלוטין עם הממשלה בנושא המשקיעים ומס הרכישה. אני עכשיו הולך לשבור שני מיתוסים. הראשון הוא שהמשקיעים מתחרים עם הזוגות הצעירים על אותן דירות – זו שגיאה. המיתוס השני הוא שהמשקיעים הם פקטור מרכזי בשוק הדיור - לא רק שהם לא פקטור מרכזי אני בספק אם הם בכלל פקטור משני או קטן".

 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן | צילום: יח"צ

 

בנוסף, אמר סרוגו כי המשקיעים קונים דירות אבל גם מוכרים דירות. שהטילו את מס הרכישה המשקיעים המשכו לקנות דירות בקצב הרבה יותר מהיר מאשר שמכרו את הדירות למה הם קונים דירות? הם רואים את עליית מחירי הדירות. עליית מחירי הדיור זה יותר מעניין מעלייה של 3% במס רכישה. "באוגוסט 21 על פי נתוני האוצר המשקיעים קנו 3000 אבל הם מכרו 2800 בעוד שכמות הדירות במשק עולה ב-50 אלף כמות הדירות בידי המשקיעים אפילו יורדת קצת. עם זאת, עליית מס הרכישה יתגלגל לשוכרי הדירות ואז השוכרים יגידו אנחנו נקנה דירות והמחירים יעלו. אני לא מכיר עסק כלשהו שהמדינה מעלה מסים והמחירים לא עולים. אנחנו פוגעים בפנסיונרים שרוצים דירה נוספת לפנסיה אנחנו פוגעים בזוגות הצעירים שלא יכולים גם לשכור דירה".

 

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אמר בכנס כי בזכות ההחרגה של הענף בתקופה הקורונה הנדל"ן, הוא המשיך להיות הקטר של ישראל וגרם לעוד ענפים נוספים להמשיך לעבוד. בנוסף, לישראל יש כיום 3 נציגים בוועדות שמאות בינלאומיות ביניהם שמאית המקרקעין נחמה בוגין שהיא האישה הראשונה בוועדת התקינה הבינלאומית. מדובר בארגון החברים בו יותר מ-100 מדינות.

 

אלי לנקרי, ראש עיריית אילת אמר שהעיר דרומית עוברת מהפכה נדל"נית עצומה בתקופה האחרונה. תנופת פיתוח של אלפי יחידות דיור אשר נבנות ומתוכננות להיבנות בשנים הקרובות, אלפי חדרי מלון כבר עכשיו נבנים. בשדה התעופה שהתפנה יהיו אלפי יח"ד בתי מלון, אטרקציות, שוק אוכל ובנוסף כל חופי אילת יעברו מהפכה בהשקעה של 800 מיליון שקלים. אני הולך להיפגש עם שר האוצר אנחנו לא רוצים דגים אנחנו רוצים חכות כלומר עוגנים תחבורתיים שהעיר הזאת חייבת כך גם עוגנים תעסוקתיים לטובת צמיחה מאוזנת של העיר ".